Projektet Kildeindtastning

Hvem boede i Hillerød for godt 100 år siden?

De håndskrevne folketællinger kan svare på det spørgsmål. Men vil du hjælpe med i et fællesskab, hvor vi læser og overfører navnene til en digital database? Fordelen vil være, at alle så vil kunne søge online på navne i folketællingen og hente oplysningerne om beboerne. Af erfaring ved vi, at både slægtsforskere og lokalhistorisk interesserede er glade for den slags databaser.

Introduktionsmøde i Kedelhuset onsdag 13. september, Fredensvej 12 B, Hillerød

Arbejdet vil i første omgang dreje sig om folketællingen 1906 for Frederiksborg Slotssogn (Hillerød Vest). Hvis du kan læse almindelig skråskrift og selv er vant til at skrive på en computer, er du meget velkommen til introduktionsmødet onsdag den 13. september kl. 19.00 – 21.00 i Kedelhuset. Her fortæller vi om opgaven og om, hvordan du kan være med. Der vil blive serveret en kop kaffe.

Meget af dit arbejde vil kunne foregå hjemmefra, men vi vil invitere til opfølgende fællesmøder, hvor vi kan afklare de spørgsmål, som eventuelt opstår.

Kan du læse almindelig skråskrift?

For os der er +60, er skråskrift som regel ikke svær at læse. Folketællingerne er endda tit skrevet omhyggeligt med skønskrift. Men efter ca. 1960 blev formskrift almindelig, så mange yngre har svært ved at læse skråskrift. Læsning af skråskrift er en kompetence, der er på vej ud. Derfor er det ekstra nyttigt, at de gamle kilder bliver tastet ind på computeren, så de bliver læsbare for eftertiden.

Bare en start

For Danske Slægtsforskere Hillerød og Hillerød Lokalhistoriske Forening er ideen om denne indtastningsgruppe en prøveballon. Hvis der, som vi håber, er basis for at samle en arbejdsgruppe af frivillige, der vil arbejde med folketællingerne, ligger der senere andre opgaver. Rundt om i Danmark der tilsvarende grupper, som samarbejder med Rigsarkivet om dette vigtige kulturhistoriske arbejdsområde.

(Illustration: Skærmdump af et opslag i Folketællingen 1906 i Frederiksborg Slotssogn).

Kan du læse personernes navne? Så kan du være med!

Se en omtale af vores besøg hos Aase Hansen, der er godt igang.