Hillerød Lokalhistoriske
Forenings udgivelser

GæstgivergårdenFra den gamle gæstgivergård.
Theodor Petersens barndomserindringer fra 1850’ernes Hillerød.
ISBN: 87-984261-44-1.
Sider: 56, ill. Udgivelse: 1998.
Pris: 25,00 kr.
Politiinspektør Theodor Petersens erindringer fortæller om en barndom i Hillerød i 1850’erne. Theodor Petersen voksede op i den gamle gæstgivergård i dag kendt som Slotskroen. Theodor Petersens optegnelser giver med deres brogede persongalleri et levende billede af livet i Hillerød i midten af 1800-tallet. Bogen er rigt illustreret med fotos og tegninger, bl.a. med et farvelitografi af Frederiksborg Slot fra 1850’erne, altså før slottet brændte i 1859.

image003[1]Billedbog om Hillerød i 1963
Mogens Selsøe Sørensens lysbilleder fra 1963 viser de gamle gader i bymidten og i Nyhuse før og under nedrivningerne. Forord af fotografens søn Henrik Selsøe Sørensen, af fhv. byplanarkitekt , professor Vibeke Dalgas og af Asger Berg (80 s.).
Pris kr. 175,-
UDSOLGT.

Hillerød 2000

Ved årtusindeskiftet 2000 producerede Centervideo filmen HILLERØD 2000. Nu har Hillerød Lokalhistoriske Forening overtaget retten til distribuere filmen på DVD, 1 time og 44 minutter med lokalhistorisk værdifulde optagelser.
Kan købes hos byens boghandlere eller ved bestilling hos foreningens kasserer Inge Elsøe
(elsoe@email.dk).
Pris kr. 100,- plus evt. forsendelsesomkostninger.

Bog AtletikFIF HILLERØD Atletik 1911-2011 i et 100-årigt perspektiv
Righoldigt illustreret værk på 342 sider med 258 illustrationer og fotos, hvoraf 44 i farver.
Redaktion Ivar Berg-Sørensen.
Pris kr. 50,00 kr. plus pakning og forsendelse kr. 53.
Bestil den hos Inge Elsøe (elsoe@email.dk).

image004[1]

Finn Reindahl: Kvindeskæbner
i Frederiksborg 1767-1817

Bogens pris 50,00 kr. hos Hillerøds boghandlere. Ved bestilling hos foreningens kasserer Inge Elsøe tillægges porto og ekspedition. Det er Hillerødhistorier sat i perspektiv, f.eks.: Hvorfor skar tjenestepigen Karen Nielsdatter i 1782 halsen over på sig selv i arresten i Hillerød? Hvordan kunne en mand i 1787 skaffe sig en ung kone fra Forbedringshuset i Christianshavn? Hvorfor blev Birthe Kirstine Piilstrøm dødsdømt i 1789?

Hillerød i malerkunsten 2003

Hillerød i malerkunsten.
Forfatter: Asger Berg og Eva Holm-Nielsen. Udstillingskatalog.
Sider: 23, ill. Udgivelse: 2003.
Pris: UDSOLGT.
I kataloget beskrives 93 malerier med lokale motiver, udlånt til udstillingen af private ejere eller fra offentlige samlinger. Mange af billederne er gengivet i hæftet, og kunstnerne er identificeret med navne og årstal.

Fra bogskab til informationscenter 1996Fra bogskab til informationscenter
Forfatter: Anton Mariegaard.
: 87-984261-3-3
Sider: 37, ill.
Udgivelse: 1996.
Pris: UDSOLGT.
Hæftet er udgivet i anledning af Hillerød Biblioteks 100-års jubilæum i september 1996. Hæftet beskriver levende udviklingen fra de lukkede hylder, hvor man måtte stå ved skranken og vente på at få bøgerne udleveret, til et moderne bibliotek, der har udviklet sig til et informationscenter med mange forskellige opgaver. Der bringes interviews med tidligere ansatte, der kan fortælle mange sjove historier om, hvordan det engang var.

Højskole i Hillerød i Hundrede År 1995Højskole i Hillerød i hundrede år
Forfatter: Anton Mariegaard.
ISBN: 87-984261-1-5
Sider: 64, ill.
Udgivelse: 1995.
Pris: UDSOLGT.
Bogen er skrevet i anledning af Frederiksborg Højskoles (nu Grundtvigs Højskole Frederiksborg) 100-års jubilæum. Bogens forfatter har dykket ned i gamle breve og dokumenter, som ikke tidligere har været benyttet i redegørelser for skolens historie og giver derved læserne indblik i højskolens liv og den specielle skoleform, som en højskole var og stadig er. Bogen er rigt illustreret med mange fotos af højskolen, dens lærere og elever.

Hverdagsliv i Hillerød under Besættelsen 1995Hverdagsliv i Hillerød under besættelsen
SSN: 0903-3505
Sider: 30, ill.
dgivelse: 1995.
ris: UDSOLGT.
Hæftet er udgivet i forbindelse med 50-årsjubilæet for Danmarks befrielse og skildrer hverdagslivet i Hillerød. Hæftet er illustreret med 21 fotografier, hvoraf de fleste aldrig har været offentliggjort før. Fire hillerødborgere beretter om dagliglivets glæder og sorger.

Støberrihallen 1993Støberihallen
Forfattere: Anton Mariegaard, Margrethe Krogh Sørensen, Lisbet Schacht Hansen og Vibeke Dalgas.
ISBN: 87-984261-1-7.
Sider: 40, ill.
Udgivelse: 1993.
Pris: UDSOLGT.
Hæftet blev udgivet i anledning af, at Støberihallen blev udnævnt til ”Årets Hus 1993”. Hæftet beskriver Nordstens historie fra starten i 1877, da en driftig mand, Peder Nielsen, slog sig ned i Hillerød og startede Hillerød Jernstøberi og Maskinfabrik. De næste 100 år var Nordstens landbrugsmaskiner førende i både ind- og udland. Men konkurrencen blev for stor, og i 1990 lukkede fabrikken i Hillerød. Hele området blev til indkøbscentret Slotsarkaderne, og Støberihallen til musik- og kulturhus.

Gader og veje i Hillerød Kommune 1992Gader og veje i Hillerød Kommune
Forfattere: Eva Holm-Nielsen, Anton Mariegaard og Margrethe Krogh Sørensen.
ISBN: 87-984261-0-9.
Sider: 120, ill.
Udgivelse: 1992.
Pris: UDSOLGT.
”Gader og veje i Hillerød Kommune” beskriver 400 af Hillerød Kommunes godt 500 gader og vejes historie, og samtidig fortæller bogen også Hillerøds historie. Bogen er illustreret med mange fotos af Hillerød, som den var engang, og fotos, der viser udviklingen i byen. Bogen henvender sig både til de ”indfødte” og til tilflyttere, som gerne vil vide noget om den gade/vej eller det kvarter, hvor de bor.

Hillerød Borgerstiftelse 1867-1992_NEWHillerød Borgerstiftelse 1887-1992
ISSN: 0903-3505
Sider: 30, ill.
Udgivelse: 1992.
Pris: UDSOLGT.
Hæftet, som er udgivet i anledning af Hillerød Borgerstiftelses 125-års jubilæum, beskriver primært Borgerstiftelses bygning, Helsingørsgade 39, som blev fribolig for gamle borgere og deres enker, som det hedder i den annonce, der bragtes i Frederiksborg Amts Tidende 31. december 1866. Den gamle Borgerstiftelse blev revet ned i 1980’erne, og på stedet opførte Fællesorganisationen nye tidssvarende boliger.

Klik her for at læse hæftet    (PDF-fil)