Arrangementer 2018

Generalforsamling 2018

Efter generalforsamlingen 5. marts 2018, hvor ca. 40 medlemmer deltog, holdt Asger Berg foredrag om forbryderen Ole Kollerød og hans tilknytning til Hillerød.

CIMG9716

Onsdag den 5. september 2018, kl. 19.00, i Kedelhuset, Fredensvej 12 A.

Gribskovbanen og Hillerød Station før og nu

gribskovbanen

Ole-Chr. M. Plum, der har skrevet flere bøger om banerne i Nordsjælland tager os med på en mere end 100 år lang rejse gennem vores kulturarv.

I 1864 fik Hillerød sin første jernbane med Nordbanen. Gribskovbanen (Hillerød-Græsted) blev åbnet i 1880 som den første privatbane i Nordsjælland. Senere forlænget til Gilleleje og suppleret med banen Kagerup-Tisvildeleje. I 1897 fulgte så Frederiksværkbanen. Gribskovbanens historie er spændende lokal- og jernbanehistorie i en tid med andelsbevægelse, industrialisering m.m. I dag er banen en del af Lokaltog, der sørger for at folk kan komme med tog fra Hillerød til det meste af Nordsjælland. Gribskovbanen har fulgt med tiden, og i dag arbejdes der ihærdigt på at sammenkoble Lokaltogs strækninger i Hillerød, så man i fremtiden kan give god transport til fra det nye supersygehus ved Favrholm.

Fotoet viser Gribskovbanens station i Hillerød, 1924.

Fredag den 21. september, kl. 20.00-21.00 (Kulturnatten), i Kedelhuset, Fredensvej 12 A.

Historien bag historien

Stutmesterens Hus

Asger Berg fortæller muntert om, hvordan en række af hans lokalhistoriske artikler er blevet gravet frem. Vi skal blandt andet på loppemarked, ud i en muddergrøft og under nogle gamle gulvbrædder.

Fotoet viser Stutmesterboligen, Frederiksværksgade 39, hvor der lå spændende ting under gulvet.

Onsdag den 3. oktober 2018, kl. 19.00, i Kedelhuset, Fredensvej 12 A.

Slægten og livet i en bondegård i Lille Lyngby fra 1700-tallet til ca. 1980

Lille Lyngby

Inge Kristensen, lokalhistoriker og formand for Lokalhistorisk Forening for Skævinge og omegn, fortæller om en slægts og en gårds historie i et af Hillerød Kommunes landsogne.

Fotoet viser Lille Lyngby Kirke.