Alsønderup-Tjæreby Arkiv

Hillerød Lokalhistoriske Forening har været på rundtur til de lokale arkiver i Hillerød kommune. Arkiverne kan give bindeledet mellem de forskellige dele af kommunen, idet de 4-5 arkiver tilbyder sig på forskellig vis med informationer, der på mange måder bringer en fælles baggrund for kommunens borgere, og vi ser gerne, at folk fra nær og fjern kigger ind og gør sig kloge på kommunens historiske arv. I disse år er kommunen genstand for en meget hurtig og omfattende udvikling, og for at der ikke tabes noget i den process er det vigtigt, at nogen sikrer sammenhængskraften.

Som det første var målet arkivet i Alsønderup-Tjæreby. 6. februar i 2023 havde Bjørn og Mogens fra foreningens bestyrelse inviteret sig selv til en samtale med hovedkræfterne i arkivet. Initiativet til besøget var taget af Bjørn og aftalt med arkivet, men det er også vigtigt at understrege, at alle er velkomne til et besøg i arkivet. Den tilhørende hjemmeside oplyser om hvor og hvornår.

Straks vi kom indenfor i arkivet fornemmede vi, at der var stor aktivitet. Og lokalet er, på trods af dets placering i kælderen under skolen, en klar gengivelse af en hjemlig hygge. På vejen fra skolens yderdør til arkivets indgang blev vi inspireret, idet væggene var godt dækket med billeder, der viste indtryk fra det lokale liv i en ikke fjern fortid. Og de 5 personer, der opholdt sig i arkivets første rum tog venligt imod os med en kop kaffe og lidt sødt i tilgift.

Det hyggelige lokale, hvor man samledes for at samtale om lidt af hvert.
Her blev de store tanker tænkt, og man opdaterede diverse databaser.

Bjørn kunne efter de indledende præsentationer fortælle om hensigten med vores besøg på stedet. Vi er som en frivilligt anlagt forening placeret i det funktionelle centrum i kommunen interesseret i at være med til at skabe en struktur og forståelse, der kan være grobund for en viden med lokale særpræg. Det kan iflg. os i den lokalhistoriske forening være med til at samle informationer om de enkelte arkivers særpræg og kapacitet.

Det var ikke planlagt, at vi allerede kort efter vores ankomst skulle være med til at afklare et spørgsmål, som arkivets Inge Nielsen rejste. Bjørn kunne efter et par modspørgsmål og et foto eller to afsløre, at den efterspurgte bygning, der ligger tæt på Gadevang, var det nu hedengangne Gadevang Teglværk.

Dette er et uddrag af de mange hyldmeter af skriftligt materiale, du som har adgang til.

Et arkiv er som bekendt en registreret samling af objekter, der typisk samler viden om og indsigt i emneområder af en ofte bred natur. Netop bredden gør det til et kunstykke at gøre denne registrering anvendelig på en for brugerne af arkivet lettilgængelig måde. Og i kælderen under skolen i Alsønderup arbejder de hårdt for at gøre dette muligt. Der bliver registreret på de landsdækkende informationskilder, hvor vi alle kan søge svar på nogle af de spørgsmål, der måtte trænge sig på.

Men ikke alt vil være at finde tilgængeligt via Internettet. Så må man ned i arkivet og tale med de mennesker, der ved, hvor man kan finde information i de mange hyldemeter, der slynger sig gennem lokalerne. Eller endnu bedre er det nok, når en eller flere af de meget velvidende personer, der uge efter uge skaber hygge i arkivet, kan berette om eller supplere arkivets mange faste bestanddele med en uddybende snak. Nogle af disse folk har været med som levende databaser i årevis, og kan de ikke svare på en henvendelse om lokalhistoriske begivenheder, ved de nok, hvor man skal søge i det righoldige materiale i denne kælder fyldt med viden om området omkring Alsønderup og Tjæreby. Og sidder du inde med lokalviden, som bør komme os alle til gavn, er du naturligvis velkommen til – sammen med dem der bare er kommet forbi til en hyggesnak om vejr og vind – at lade dine gaver supplere det righoldige arkiv.

Men arkivkasserne er så ikke det eneste materiale, der findes i arkivet. Masser af bøger, der på en eller anden måde har tilknytning til lokalområdet, står til rådighed for søgende sjæle.

Vores udsendte dækker her over en del af bogsamlingen. Kom selv og kig på herlighederne.
Og her er han dykket ned i detaljerne.

Netop antallet af hyldemeter i arkivet er et godt udtryk for dækningen af lokalhistorisk materiale. Der er naturligvis intet mål for, hvor meget der skal være, idet mange faktorer spiller ind. Med en noget vaklende gang lykkedes det os denne dag at måle følgende: Arkivæsker – 49 hyldemeter, bøger – 52 hyldemeter. Dertil kommer to arkivskabe med kort samt et par stålskabe med billeder. De sidste er ikke optalt.

I arkivet for Alsønderup-Tjæreby har man flittigt indberettet til SLA (Sammenslutning af Lokalarkiver: https://danskearkiver.dk) gennem årene 2017 til 2021, hvilket er et flot resultat.

· Alsønderup-Tjæreby Arkiv anvender Arkibas -programmet til registrering af alle sager, som arkivet modtager fra offentligheden,. Efter eget udsagn har arkivet kun to små papkasser med endnu ikke registrerede sager.

· Man må antage, at man ikke bliver verdensmester i Arkibas lige med det samme. så registreringer kan altid blive bedre.

· Kunderne i arkivet kan selv søge blandt billederne, som arkivet har lagt på arkiv.dk.

· Kunderne kan ikke selv søge i resten af arkivmaterialet. Man må henvende sig med et spørgsmål, så søger arkivets medarbejdere i Arkibas m.m.

Da delegation fra Hillerød Lokalhistoriske Forening var på besøg her i Alsønderup blev vi, som sagt, modtaget med kaffe og småkager. Om det er standarden for besøgende, ved vi ikke, men man modtages uden tvivl godt, så det er værd at kigge ned til de engagerede mennesker.

Hvad vi derimod er ret sikre på er, at der arbejdes flittigt på at opdatere databaser, så der til enhver tid er information, som du sikkert ønsker det.

Vi takker for den opmærksomhed vi fik og ser frem til at dukke op igen om et årstid.

Tak til den engagerede bestyrelse.

Computerne gløder under kyndig behandling af bestyrelsen.