Årsberetning 2023

Det har ikke været et let år, 2023. Bestyrelsen har til dels været ramt af sygdom, og i juli 2023 døde Henrik Selsøe Sørensen uventet. Henrik var bestyrelsesmedlem siden 2005 og har leveret væsentlige bidrag til både medlemsbladet og vores hjemmeside, og ikke mindst bogen ”Hillerød i 1963” med hans fars fotografier fra 60’erne. I bestyrelsen bidrog hillerøddrengen Henrik med sin erfaring og viden om edb og fotografering, med sit engagement og sine velovervejede indspark, og med sit gode humør. Jeg vil bede forsamlingen rejse sig og mindes Henrik med 1 minuts stilhed …

Lidt om bestyrelsens sammensætning i dag: Vi er 6 bestyrelsesmedlemmer og 1 suppleant: Bjørn Christiansen, Inge Elsøe, Eva Holm-Nielsen, Mona Petersen og Birgit Vinholt, Asger Berg samt Mogens Jønsson. Alle deltager i bestyrelsesarbejdet. På sidste års ordinære generalforsamling var der genvalg til bestyrelsen og suppleanterne, og Birgit rykkede ind i bestyrelsen efter Henriks død. Ligeledes var der genvalg til revisor Poul Bønsøe og revisorsuppleant Torsten Berg. Bestyrelsen konstituerede sig uændret med de poster, der også ses i vores blads kolofon.

Vi har holdt bestyrelsesmøde hver anden måned, og mht. arrangementer har vi haft fire: foredrag ved Per Andersen om Danskernes Historie Online, besøg på Grundtvigs Højskole, foredrag ved Elisabeth Enghave om hendes barndom i Ullerød Brugs, foredrag ved foreningen ”Bevar Alleen”.

Trods forskellig modgang er foreningens aktivitet i høj grad opretholdt: Vi har udsendt de sædvanlige 3 medlemsblade og den traditionsrige Hillerød Kalender. Vores længe ventede nye bog ”Guide til Hillerøds gader og veje” er nu sendt til trykkeriet. Vores hjemmeside er blevet fornyet og løbende opdateret af Mogens.

Og så vil jeg særlig nævne 3 projekter, hvor vi samarbejder med andre og inddrager frivillige. ”Hillerød Leksikon Online”, et samarbejde under Lokalhistorisk Samvirke, er i god udvikling, forstærket af nytilkomne kræfter og med en god økonomi. Kip-projektet (kildeindtastning), hvor vi samarbejder med Danske Slægtsforskere Hillerød og Omegn fik en forrygende start med ca. 20 indtastere, der har arbejdet med Folketællingen 1906 i Hillerød og Slotssognet – og nu fortsætter med andre lokale kilder, alt sammen i samarbejde med Rigsarkivet. Målet er at gøre dem tilgængelige på nettet. Her er Birgit og jeg tovholdere.

Og den succes har ført os til at starte en lille gruppe, der skal skanne Hillerøds og Slotssognets gamle vejvisere fra 1949 frem, og også den trykte Skatte- og adressebog fra 1943-44. Her arbejder vi sammen med Lokalhistorisk Arkiv og Danskernes Historie Online, der stiller faciliteter til vores rådighed. Det er Bjørn og Mogens, der er tovholdere.

Arbejdet med at skabe grundlag for en sammenslutning af vores forening med NoMus, Nordsjællands Museumsforening, er fortsat i 2023 i begge foreninger og i fuld fordragelighed. Generalforsamlingerne sidste år – i begge foreninger – gik ind for ideen. Og nu er vi dér, hvor forløbsplanen ligger klar. Formelt kan sammenslutningen ske ved, at begge foreninger ophører, og en ny samlet forening med nye vedtægter stiftes. Det kan ske ved ekstraordinære generalforsamlinger, og vi påtænker snart at indkalde jer. Vores tanke er, at den nye, samlede forening skal træde i kraft pr. 01.01.2025. Indtil da eksisterer vores forening altså uændret.

Til slut vil jeg på bestyrelsens vegne takke vores samarbejdspartnere i Lokalhistorisk Samvirke og vores sponsorer. Tak til alle, der har bidraget til foreningens arbejde på den ene eller anden måde.

Til allersidst tak til jer medlemmer for ris og ros og gode forslag i årets løb. På egne vegne vil jeg sige tak til bestyrelsen for godt samarbejde.

Asger Berg