Venners Tilbud

——————————————————————————————————

Mandag 4. april, kl. 18.00, Bibliotekets foredrag om Hekseprocesser i Nordsjælland – se

Er afholdt

——————————————————————————————————-

Akitivitetskalender for Danske Slægtsforskere Hillerød’s arrangementer i resten af  2022:

——————————————————————————————————

Denne begivenhed er afholdt

Brødeskov Lokalhistoriske Forening fejrer 4.maj med et spændende foredrag om undervisning af almuens børn i 1700-tallet frem mod folkeskolens start i 1814.

Vi har inviteret Finn Thorshøj, der er uddannet lærer, fotograf og historiker og i mere end 30 år har drevet og indsamlet et meget omfattende materiale på sin hjemmeside www.thorshøj.dk – Materiale om Dansk Skolehistorie, skoler for almuens børn og samfundsforhold i 1700-tallet frem mod vedtagelsen af skolelovene i 1814.

Finn Thorshøj er i disse måneder ved at lægge sidste hånd på en bog om “De Kongelige Skoler”, også kaldet “Rytterskolerne”, med arbejdstitlen “ Og bygger Skoler op de Fattige til Gavn – En fortælling om Frederik d. 4’s Rytterskoler”.

I nuværende Hillerød Kommune har der været i alt 6 af disse Kongelige Skoler (Rytterskoler), de 5 findes stadig og er alle i dag i privat eje; Nr. Herlev – Uvelse – Gørløse – Skævinge – Meløse – og Alsønderup(Tulstrup), der nedbrændte i 1885.
Folkeskolens spæde start – Frederik d. 4. – 241 ens kongelige skoler – En lokal sognepræsts indflydelse på datidens undervisning og fattigvæsen, ikke mindst i Hillerød. Kom og hør mere om alt dette plus synet på børn og undervisning i 1700-tallet.
Da det er 4. maj slutter vi med lys i vinduerne og en fælles sang.
Hvor: Arrangementet holdes i Sognegården, Kirkepladsen 1 i Nr. Herlev.
Hvornår: Onsdag d. 4.5.2022. Kl. 19.15 -21.15
Foredraget er gratis for alle. Kaffe/te og kage kan købes for 25 kr. Der kan betales kontant eller over MobilePay.
Obs fra 18.45 – 19.15 er du/I velkomne til at gå en tur rundt om og kigge kort inden for i den gamle rytterskole i Nr. Herlev, Kirkepladsen 2. Lige over for Sognegården.
Vi glæder os til en spændende aften med jer !

På vegne af Brødeskov Lokalhistoriske Forening
Eva Vester, formand.