Pressemeddelelse, februar 2021

Pressemeddelelse fra Lokalhistorisk Samvirke for Hillerød og Omegn

Nyt online Hillerød Leksikon på vej

En gruppe med baggrund i alle Hillerød Kommunes lokalhistoriske arkiver og foreninger har længe arbejdet på at lave et online lokalhistorisk leksikon. Det kan forhåbentlig lanceres ved et offentlig møde, når epidemien tillader det. Og du kan være med til at udforme det.

Hvem er vi?

Initiativet til Hillerød Leksikon blev taget i 2017 af Hillerød Lokalhistoriske Forening. Hillerød Leksikon ejes og drives formelt af Lokalhistorisk Samvirke for Hillerød og Omegn – en løst organiseret sammenslutning af alle arkiver og arkivforeninger i Hillerød Kommune: Lokalhistorisk Arkiv på Hillerød Bibliotek, Museum Nordsjælland, Nordsjællands Museumsforening, Alsønderup-Tjæreby Lokalarkiv, Lokalhistorisk Forening for Skævinge og Omegn, Brødeskov Lokalhistoriske Forening og Hillerød Lokalhistoriske Forening.

Hensigten med Hillerød Leksikon er at skabe en digital platform, hvor borgere dels kan få kortfattet, pålidelig oplysning om emner inden for Hillerøds lokalhistorie, og dels løbende selv bidrage med oplysninger og materiale til udbygning af leksikonet. Der er altså tale om et dobbelt formål – både at inddrage interesserede borgere i det frivillige arbejde og at skabe et fælles forum med viden om vores kommunes historie.

Som ny borger – eller for den sags skyld som hærdet hillerødaner – vil man måske gerne kende baggrunden for Genforeningsstenen, eller vide, hvornår Hauge Sko blev grundlagt. Basale oplysninger om personer, steder, foreninger, virksomheder og meget mere – det skal indgå i Hillerød Leksikon.

Du kan være med

Der er to måder, du kan hjælpe på. Allerede nu vil Lokalhistorisk Samvirke i Hillerød kommune gerne have kontakt til frivillige, der eventuelt vil hjælpe til med det tekniske i at styre CMS-systemet bag hjemmesiden, herunder at lægge tekst og billeder på platformen Hillerød Leksikon. Derudover har vi brug for en række frivillige, der kan hjælpe med at skrive de korte leksikonartikler.

I Lokalhistorisk Samvirke indgår også arkiverne i Skævinge, Alsønderup-Tjæreby og Brødeskov, og folk med et vist lokalkendskab herfra er ekstra velkomne.

Hvis du har lyst til at være med, enten til det tekniske eller til at skrive om lokalhistorie i kort form, må du foreløbig meget gerne melde dig via en mail til et af arkiverne eller en af de lokalhistoriske foreninger i Hillerød og omegn. Så gemmer vi dit navn og din adresse, indtil det bliver muligt at afholde et informationsmøde, hvor leksikonet bliver præsenteret. Noget af det frivillige arbejde kan gøres hjemmefra, men hjemstedet, fx når vi skal mødes, vil være på Hillerød Bibliotek.