Frederiksborg Højskole
(Grundtvigs Højskole)

Frederiksborg Højskole, Frederiksværksgade 147, blev grundlagt i 1895 af Holger Begtrup. Efter 1937 blev den kaldt Grundtvigs Højskole eller Grundtvigs Højskole Frederiksborg, fordi den blev slået sammen med Grundtvigs Højskole, der fra 1856 havde ligget på Nørrebro i København. I kraft af sammenlægningen kan Grundtvigs Højskole i dag kalde sig Sjællands ældste højskole.

Frederiksborg Højskole og lærerboligerne omkring skolen forekommer på mange postkort fra tiden efter 1900. Talrige elever fra hele Norden har i årenes løb sendt postkort hjem med billeder af skolen. Skolen har med tiden gennemgået mange om- og tilbygninger. Den nuværende hovedbygning er fra 1986, men i den ældre fløj ligger stadig skolens store bibliotek og atmosfærefyldte foredragssal.

Fotografier og yderligere oplysninger om bygninger på højskolearealet findes i Anton Mariegaards bog ”Højskole i Hillerød i Hundrede År” (1995), udgivet af Hillerød Lokalhistoriske Forening.

Postkortene er fra Henrik Selsøe Sørensens samling. Copyright: Selsøe.
Klik på billedet for at forstørre.

1900

1905

1907

1908b

1908

1910 [1]

1910 [2]

1910 [3]

1911

1913 (1)

1913 (2)

1913 (3)

1916

1916 – vindfløjen med Frederiksborg Slot i baggrunden.

1920